Jak zrobić analizę wymagań rozwojowych?
Jako uczestnik szkolenia onboardingowego, mogę skutecznie odnaleźć się w strukturze mojej organizacji. - Tak mogłoby wyglądać całkiem zgrabnie napisane wymaganie dotyczace szkolenia, z którym pracowni
A jak jest faktycznie? Bardzo różnie. Analiza potrzeb szkoleniowych, czy rozwojowych, często sprowadza się do ich wymyślania, albo szukania starych prezentacji po przepasntnych dyskach. Czy tak musi być? Nie! W tym odcinku rozmawiamy o tym jak można analizować potrzeby, wymagania, jak je zbierać i dlaczego warto.
JAK ZROZUMIEĆ WYMAGANIE?
Zrozumienie wymagań to kluczowy element w procesie planowania i realizacji projektów rozwojowych. Wymagania pomagają zespołom projektowym i interesariuszom skupić się na celach i oczekiwaniach, zapewniając, że końcowy produkt spełni potrzeby użytkowników końcowych.
Wymaganie to użyteczna reprezentacja potrzeby.
Wymagania koncentrują się na zrozumieniu, jaką wartość można dostarczyć, jeśli wymaganie zostanie spełnione.
JAKIE SĄ SPOSOBY ZBIERANIA?
Zbieranie wymagań to proces, który wymaga uważności, empatii i strategicznego myślenia. Istnieje wiele metod zbierania wymagań, które pozwalają na dogłębne zrozumienie potrzeb użytkowników i kierunków, w jakich projekt powinien się rozwijać.
Obserwacja służy zdobyciu wglądu w to, jak obecnie wykonywana jest praca, możliwie w różnych okolicznościach, kontekstach i przez użytkowników o różnych rolach.
Wywiady służą zadawaniu pytań interesariuszom w celu odkrycia potrzeb, identyfikacji problemów lub odkrywania możliwości.
Analiza procesu służy zrozumieniu obecnego procesu i identyfikacji możliwości zmiany/usprawnienia tych procesów.
Mapowanie myśli służy generowaniu pomysłów i dekonstrukcji / dzieleniu w celu organizacji i priorytetyzacji tych pomysłów. Może być również używane do identyfikacji zależności.
Prototypowanie służy pozyskaniu i walidacji potrzeb interesariuszy poprzez iteracyjny proces tworzenia modelu wymagań.
JAK OPISAĆ WYMAGANIE?
Opis wymagań jest podstawą dla tworzenia użytecznych i funkcjonalnych rozwiązań szkoleniowych. Dobra specyfikacja wymagań pozwala na jasne zdefiniowanie oczekiwań, co do funkcji i działania systemu, produktu lub usługi.
Pomaga to w uniknięciu nieporozumień i błędów w późniejszych etapach projektu, a jak to zrobić w praktyce, na przykład jako user story:
Jako <typ użytkownika>, chcę <działanie/cel>, aby osiągnąć <rezultat>.
Ten format pomaga w jasnym zdefiniowaniu celów użytkownika i oczekiwanych korzyści, co ułatwia projektowanie rozwiązań skupionych na użytkowniku.
Przykład:
Jako użytkownik systemu Windows OS, potrafię zrobić kopię zapasową całego dysku twardego w chmurze.
Dzielenie się wiedzą w branży Learning & Development to niemal etyczna powinność. Nie czekaj, podaj ten email i odcinek swoim znajomym z pracy, albo w mediach społecznościowych.
Wystarczy, że klikniesz w:
Koniecznie posłuchaj też innych odcinków:
Analiza LinkedIn Learning jako LXP (ang. Learning Experience Platform)
Czy projektowanie szkoleń (Instructional Deisign) jest niezbędne?
Pamiętaj, nasz podcast wychodzi w każdy wtorek o godzinie 8:00. Odcinki trwają około godziny, przeważnie dłużej. Jeśli chcesz skorzystać w pełni z tego co robimy zaplanuj sobie czas na jego słuchanie, a także na to, żeby podyskutować z nami w komentarzach. Wystarczy, że klikinesz w:
Nie wiem czy nadal aktualne, dopiero przesluchalan odcinek :) m.stawicka85@gmail.com :)
Jeśli sprawa jeszcze aktualna, to czekam na info o webinarze ;)