Planowane starzenie w e-learningu – pułapki, które sami na siebie zastawiamy
Czy Twoje szkolenia starzeją się za szybko? Odkrywamy, jak projektować trwałe, aktualne i uniwersalne treści e-learningowe!
Od 1920 mamy do czynienia z planowaniem postarzania produktu. Mniej więcej od wtedy zaczęto intencjonalnie obniżać jakość, co związane było z takim projektowaniem żarówek, żeby świeciły krócej i żeby trzeba je było częściej wymieniać. Był to żarówkowy kartel, który intencjonalnie skracał czas ich działania, a należący do grupy producenci, taki jak np. OSRAM dostawali kary, jeśli żarówki działały ponad 1500 godzin, a co ciekawe opatentowano w tym samym czasie żarówki, które świeciły i 100 tysięcy godzin, ale… mnie jakoś te innowacje ominęły, ale nie przejmuję się bo dopiero II wojna światowa dała kres temu kartelowi, ale… świat, a zwłaszcza producenci nie zapomnieli o planowanym postarzaniu produktów, a nawet rozwinęli coś co nazywa się planowaną percepcją postarzania produktu, ale… nie wprowadzajmy zamieszania.
W tym odcinku odpowiemy sobie na pytania:
Czy możemy zrobić inaczej niż zarabiając na tym, że produkty się szybko starzeją?
Jaka jest alternatywa dla planowanego postarzania produktu, w tym szkoleń, które robimy?
Czy koniecznie trzeba tworzyć nowe eleanringi co roku?
Czy można coś zrobić, żeby szkolenia nie wychodziły z użytku, albo nie starzały się tak szybko?
Sposoby na planowane postarzanie produktów:
Komponent o ograniczonej liczbie użyć: Element zaprojektowany tak, aby działał poprawnie tylko przez określoną liczbę cykli, po czym ulega awarii. Wbudowany licznik użycia: Produkty, takie jak drukarki czy filtry wody, są wyposażone w liczniki, które blokują działanie po osiągnięciu określonej liczby użyć, nawet jeśli komponenty są w pełni sprawne.
Niewymienialny komponent kluczowy: Część umieszczona w sposób uniemożliwiający jej łatwą wymianę, co zmusza do zakupu nowego produktu po jej uszkodzeniu, a to generuje Wysokie koszty naprawy: Naprawa produktu jest na tyle kosztowna, że stanowi znaczną część ceny nowego egzemplarza, zniechęcając do serwisowania.
Skrócona żywotność materiałów: Użycie materiałów o ograniczonej trwałości, które szybciej się zużywają, np. baterie o niskiej liczbie cykli ładowania.
Brak wsparcia technicznego: Celowe zaprzestanie dostarczania aktualizacji oprogramowania lub części zamiennych, co czyni produkt mniej funkcjonalnym lub bezużytecznym. Krótkoterminowe wsparcie produktu: Nowe modele są wprowadzane na rynek z taką częstotliwością, że wsparcie dla poprzednich wersji jest szybko wycofywane.
Zamknięty ekosystem: Projektowanie produktów w sposób uniemożliwiający ich kompatybilność z akcesoriami lub komponentami innych producentów, co ogranicza możliwości modernizacji.
Kreowanie mody na nowe funkcje lub design, które sprawiają, że starsze produkty wydają się przestarzałe, mimo pełnej funkcjonalności.
Zablokowany dostęp do części zamiennych: Producent ogranicza dostępność części zamiennych tylko do autoryzowanych serwisów lub wprowadza ich bardzo wysokie ceny, czyniąc naprawę nieopłacalną.
Ograniczenia oprogramowania: Urządzenie działa poprawnie tylko na określonej wersji systemu operacyjnego. Celowe ograniczenie wydajności: Aktualizacje oprogramowania celowo zmniejszają wydajność urządzenia, aby zachęcić użytkownika do zakupu nowego modelu, albo pomimo tego, że mogłyby funkcję posiadać to jest ona wyłączona w tej wersji sprzętu.
Degradacja akcesoriów: Akcesoria, takie jak ładowarki, przewody czy etui, są projektowane z materiałów, które szybciej się zużywają, zmuszając do częstego zakupu zamienników.
Zamierzone ograniczenie kompatybilności: Nowe wersje produktów lub oprogramowania nie współpracują ze starszymi akcesoriami lub urządzeniami, zmuszając do zakupu nowych modeli.
Brak instrukcji do samodzielnej naprawy: Producenci celowo nie udostępniają schematów, instrukcji czy informacji technicznych potrzebnych do naprawy produktu przez użytkownika. - a co jeśli naszym produktem jest szkolenie online? Takie np. z nowoczesnego Rise-a a klient chciałby poprawić 2 zdania w nim.
Specjalistyczne narzędzia do naprawy lub aktualizacji: Wymóg użycia unikalnych narzędzi dostępnych tylko u producenta, utrudniający samodzielne naprawy.
Specjalne licencje potrzebne do aktualizacji: Konieczność posiadania licencji lub autoryzacji producenta do przeprowadzenia aktualizacji oprogramowania lub sprzętu.
Uzależnienie od usług chmurowych: Urządzenia, które wymagają ciągłego dostępu do chmury producenta, tracą funkcjonalność, gdy wsparcie dla serwerów zostaje wycofane. Wymuszony abonament: Produkty, które wymagają regularnego odnawiania płatnych licencji lub subskrypcji, aby w pełni funkcjonować, mimo że nie jest to technicznie konieczne. - w tym przypadku my sami jesteśmy ofiarą tego, że musimy utrzymywać drogie chmurowe licencje dlatego, że np. 2 lata temu zrobiliśmy jakiś projekt i zobowiązaliśmy się do techniczego wsparcia. Nie ma lekko za licencję trzeba płacić nawet jeśli nasza firma zajmuje się już czymś innym, albo przeszliśmy na inne oprogramowanie.
Z tymi wyzwaniami, a pewnie jest ich więcej niż te wymienione cztery musimy się mierzyć, a sorry ale techniczne rozwiązania są tworzone przez ludzi i można by to było rozwiązać zupełnie inaczej, ale… żeby nie być takim pesymistycznym zobaczmy, czy nie ma czasami przykładów produktów i rozwiązań, które są drugiej strony, czyli trwałe, takie, które spokojnie mogą nasz przeżyć i służyć wnukom, albo takie, które służyły naszym dziadkom, albo pradziadkom i ciągle są z nami. Masz takie?
Jeśli chcecie przykładu, to ja mam ich całkiem sporo:
Onboarding skupiony na jednej konkretnej personie (no może dwóch) nowego pracownika, chociaż szkolenie zawiera treści, które są też często przydatne pracownikom, którzy są już z nami od dawna, ale potrzebują odświeżenia wiedzy o procesach, albo szukają ich w przepastnych intranetach. Mniej do tej pory nie specjalnie zdarzało się myśleć o tym, jak przeprojektować takie szkolenie, żeby “rosło razem z pracownikiem”, albo, żeby jego moduły służyły w innych kontekstach.
Szkolenia sprzedażowe, które oparte są na wiedzy produktowej, związanej z aktualnym katalogiem produktów, a nie tym w jaki sposób z niego skorzystać i jak pozycjonowane są grupy produktów.
Szkolenia dotyczące szczegółowych regulacji np. prawnych, które często się zmieniają wcale nie muszą wprost ich zawierać.
A po co? Co nam to może dać? Myślę, że tak na sam początek trzy rzeczy: Zaangażowanie klientów, Łatwiejsze reagowanie na zmiany, Zrównoważony rozwój
Zaangażowanie klientów w długoterminową relację– Produkty te umożliwiają budowanie długoterminowych relacji z użytkownikami, np. poprzez aktualizacje czy fora społecznościowe.
Łatwiejsze reagowanie na zmiany – Dzięki modułowej budowie lub aktualizacjom firmy mogą dostosować swoje produkty do nowych wymagań klientów bez konieczności ich wymiany.
Zrównoważony rozwój – Produkty te zmuszają firmy wytwarzające do doskonalenia i oferują pozytywny wpływ na środowisko dzięki mniejszej produkcji odpadów.
Myślę też, że jeśli nawet o kilku szkoleniach zaczniemy myśleć jako o rozwiązaniach, które mogą rosnąć, to stoimy przed szansą na nowe modele biznesowe, których myślę, że naszej branży bardzo potrzebujemy.
Wyższe ceny początkowe – Szkolenia „rosnące” mogą eliminować konieczność zakupu kolejnych poziomów szkoleń a to może uzasadniać ich wyższą cenę początkową, ale niższe koszty utrzymania.
Opłaty za aktualizacje – Możemy, ale nie musimy zarabiać na płatnych ulepszeniach (np. Moxie – robot edukacyjny), albo dodatkowych ścieżkach szkoleniowych
Komplementarne usługi – Dłuższy cykl życia szkoleń daje możliwość sprzedaży dodatkowych usług, czy rozbudowy, jak w przypadku smartfonów Fairphone, czy modułowych zestawów
Społeczności wokół marki – Platformy dla użytkowników, takie jak Peloton, pozwalają na dodatkowy zarobek z członkostwa.
Wyzwania i przyszłość
Budowanie produktów „rosnących” wymaga przewidywania przyszłych potrzeb użytkowników, co jest trudne.
Produkty takie mogą wymagać od konsumentów większej wiedzy technicznej.
Mimo wyzwań, takie podejście sprzyja długoterminowemu sukcesowi, łącząc potrzeby klientów z wymogami zrównoważonego rozwoju.
Podsumowanie
Era produktów jednorazowych ustępuje miejsca koncepcji „używaj i rozwijaj”. Produkty „rosnące” to odpowiedź na rosnące wymagania konsumentów i potrzeby środowiska, a także droga do innowacyjności i budowania przewagi konkurencyjnej.
Ten materiał powstaje dzięki wsparciu słuchaczek i słuchaczy
Zostaw tutaj swój email, a my przypomnimy Ci o nowych odcinkach
Pamiętaj, podcast wychodzi w każdy wtorek o godzinie 8:00. Odcinki trwają około godziny, przeważnie dłużej. Jeśli chcesz skorzystać w pełni z tego co robimy zaplanuj sobie czas na jego słuchanie, a także na to, żeby podyskutować z nami w komentarzach.
Wystarczy, że klikinesz w:
Newsy ze świata e-learningu
Zanim jednak przejdziemy do głównego tematu trochę newsów, które są o krok, albo dwa od elearningu.
AI i VR w szkoleniach i rozwoju pracowników [PRZEDSPRZEDAŻ] Marta Machalska Agnieszka Sitarska-Piwko
Książka "AI i VR w szkoleniach i rozwoju pracowników" autorstwa Marty Machalskiej i Agnieszki Sitarskiej-Piwko przedstawia praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji i wirtualnej rzeczywistości w biznesie, edukacji oraz zarządzaniu zespołami. Publikacja omawia rolę AI w rekrutacji i zarządzaniu talentami oraz wykorzystanie VR do tworzenia angażujących szkoleń.
Planowana data wydania i wysyłki książki: 04.02.2025.
https://www.profinfo.pl/sklep/ai-i-vr-w-szkoleniach-i-rozwoju-pracownikow,628531.htmlAI w kontekście reskillingu I upskillingu
„The Reskilling Roadmap” analizuje, jak AI zmienia rynek pracy i podkreśla znaczenie reskillingu. Kluczowe strategie obejmują: rozwijanie umiejętności współpracy z AI, transfer wiedzy między pokoleniami, personalizację ścieżek szkoleniowych oraz promowanie ciągłego uczenia się. HR i L&D odgrywają kluczową rolę w tworzeniu harmonii między ludźmi a AI.
https://www.chieflearningofficer.com/2025/01/17/the-reskilling-roadmap-navigating-evolving-human-ai-roles-in-the-workplace/Nuance Audio Glassess (CES)
Nuance Audio wprowadza na rynek innowacyjne okulary słuchowe, łączące aparat słuchowy z inteligentnymi okularami. Przeznaczone dla dorosłych z łagodnym do umiarkowanego ubytkiem słuchu, oferują stylowy design i zaawansowaną technologię redukcji szumów. Obecnie produkt nie jest dostępny w USA, oczekuje na zatwierdzenie FDA.
https://www.nuanceaudio.com/en-usTCL - telefon z eInk
Na CES zaprezentowano smartfon z ekranem eInk za 200 dolarów, który zrewolucjonizuje korzystanie z urządzeń mobilnych. Technologia eInk zapewnia wyjątkową energooszczędność i wygodę czytania, redukując zmęczenie oczu. Idealny dla fanów minimalistycznych rozwiązań, oferuje podstawowe funkcje smartfona z wydłużonym czasem pracy na jednym ładowaniu. Praktyczność w najlepszym wydaniu!
https://www.zdnet.com/article/this-200-android-is-the-only-smartphone-at-ces-that-you-should-care-about/
Materiały źródłowe:
Lightbulb conspiracy: https://spectrum.ieee.org/the-great-lightbulb-conspiracySoftware-defined hardware in the age of AI https://www.mckinsey.com/features/mckinsey-center-for-future-mobility/our-insights/software-defined-hardware-in-the-age-of-ai
Planned obsolesence vs. PTG https://www.linkedin.com/posts/vg-govindarajan_plannedobsolescence-plannedobsolescence-productsthatgrow-activity-7278499281051815937-Yojc?utm_source=share&utm_medium=member_ios
Podcast HBR: The Case for Selling Products that Adapt https://hbr.org/podcast/2024/12/the-case-for-selling-products-that-adapt
Is Knowledge Obsolete https://www.forbes.com/councils/forbestechcouncil/2022/03/04/is-knowledge-obsolete/
The Accelerating Pace of Skill Obsolescence - Why Continuous Learning is Critical https://openexo.com/insight/the-accelerating-pace-of-skill-obsolescence-why-continuous-learning-is-critical#:~:text=New%20technologies%20emerge%20and%20evolve,pace%20of%20change%20across%20industries.
Buy It For life: https://www.reddit.com/r/BuyItForLife/
Hulajnogi micro: 3 in 1 https://www.micro-mobility.com/en/products/mini-micro-3in1-deluxe-aqua