xAPI - LSE2023 Odc. 8
Jednym ze standardów jest tzw. xAPI, który pozwala sprawdzić każde działanie uczestnika w szkoleniu. Pytanie, czy chcemy tej wiedzy i wyjścia poza zwykły status zaliczył/nie? Zaryzykujesz?
O co chodzi z xAPI?
W świecie szkoleń online w standardzie SCORM, mamy wielu dostawców platform typu LMS (ang. Learning Management System), oraz wiele podmiotów tworzących oprogramowanie do tworzenia szkoleń. Rodzi to naturalną potrzebę standardu, który znajdzie się pomiędzy tymi aplikacjami, aby szkolenia wytworzone w narzędziach autorskich były zrozumiałe dla platform LMS i wymieniały się odpowiednimi danymi.
Wśród popularnych standardów mamy obecnie: SCORM 1.2, 2004, AICC, xAPI (lub Project TinCan/TinCan API) oraz cmi5. Dalece upraszczając rzeczywistość - każdy kolejny standard z tej listy pozwala „widzieć” więcej informacji na temat progresu uczestnika w szkoleniu. Od informacji o samym „sukcesie” szkolenia (zaliczył/nie zaliczy i na ile procent), do pełnej informacji na temat poszczególnych kliknięć i spędzonego pomiędzy nimi czasu.
Dlaczego te informacje mogą być niebezpieczne?
Bo mogłoby się okazać, że nasze szkolenie wcale nie działa, a uczestnicy zamiast być wdzięczni, że wspaniałomyślnie dajemy im możliwość nauki, robią quiz i chcą mieć dany temat z głowy. Ktoś te dane musiałby analizować, potencjalne wyniki nie wyglądałyby dobrze w prezentacji, trzeba by iterować projekt, no i po co zmieniać coś jak ludzie „robią”. Tyle nikomu niepotrzebnego zamieszania dla efektywnego szkolenia, a tu kawusia czeka…
Jak interesują Cię techniczne różnice pomiędzy standardami, to zapewne docenisz poniższą tabelę i jej źródło:
Another learning standard? Where cmi5 fits with SCORM and xAPI - link
Weź aktywny udział w Letniej Szkole eLearningu!
Daj się poznać jako specjalista, ekspertka, badacz, czy pasjonatka nowych technologii. Możesz wystąpić w LSE i zadbać o swój personal brand, możesz też pokazać swoją firmę od eksperckiej strony.
Zanim nagrasz zapoznaj się z plikiem tekstowym zamieszczonym w folderze (link), gdzie znajdziesz również wszelkie tematy i daty związane z tym projektem.
Później złap za telefon, nagraj notatkę głosową i wyślij ją nam korzystając z linków poniżej.
Nagranie prześlij na nasz Google Drive link.
Liczymy na Twój aktywny udział w Letniej Szkole eLearningu 2023!
Nie przegap żadnego odcinka Letniej Szkoły eLearningu!
Dzielenie się wiedzą w branży Learning & Development to niemal etyczna powinność. Nie czekaj, podaj ten email i odcinek swoim znajomym z pracy, albo w mediach społecznościowych.
Wystarczy, że klikniesz w:
Linki do tego odcinka:
Jak TinCan API zrewolucjonizuje branżę? – Piotr Peszko – link
xAPI.com od Rustici Software - link
ADL – Advanced Distributed Learning - link
Registry TinCanAPI - link
What is the Experience API (xAPI)? – Devlin Peck - link
What is a Learning Record Store (LRS)? – Devlin Peck - link
xAPI + Storyline Tutorial Series – Devlin Peck - link
Storyline & xAPI Tutorials – Learning Dojo - link
Another learning standard? Where cmi5 fits with SCORM and xAPI - link
Cmi5 Best Practices Guide: From Conception to Conformance - link
Learning with big data – Viktor Mayer-Schönberger – link
Dzięki za ten odcinek. Dał mi do myślenia jak wiele trzeba podjąć działań zanim przejdziemy w organizacji że scorma w xApi (chociaż tak jak powiedzieliście w niektórych projektach scorm dalej zostanie, ponieważ jest wystarczający). Zwłaszcza kwestia dodatkowej osoby, która będzie się zajmowała analizą tych danych, wyciąganiem wniosków itd. Człowiek myśli, że sam da radę znaleźć czas zarówno na projektowanie szkoleń jak i potem analizowanie wszystkich danych, które moglibyśmy otrzymać natomiast rzeczywistość potem bywa bolesna.