16 Comments
Feb 7, 2023Liked by Piotr Peszko, Michał Szumiński

aha, dajcie link do samego opisu tych diagramów: https://www.learngeek.co/innovation/

Expand full comment
Feb 8, 2023·edited Feb 10, 2023Liked by Piotr Peszko

Fajny odcinek 🙂lubię takie wrzutki smaczkowe 🙂 "heheszknęłam" parę razy nawet wink-wink 😁

Paragraf 1: dla mnie ciągle jest reskilling i upskilling. W obliczu tego co obserwuję ogólnie, to bardzo ważne żeby budować całe ekosystemy podnoszące kwalifikacje. Nie mówię tylko o bazie kursów od działu L&D czy HR czy sytuacji, że HR wymusza, bo to zawsze jakoś się znajdzie. Mówię o całym ekosystemie umiejętności potrzebnych na poziomie początkującym do poziomu zaawansowanego. Świetnie zaprojektowana ścieżka doświadczeń rozwojowych (unikam słowa edukacyjnych celowo) opiekująca człowieka na każdym etapie drogi w górę, bok, na ukos czy nawet w dół (bo czasem trzeba się cofnąć)

Paragraf 1a: świetnie zaprojektowane drogi rozwojowe (potrzeba IDs! aktywnosci, etywnosci, kursy kohortowe, socjal, pigułki, blended- damn all) i, biorące pod skrzydła gotowość na zmianę i radzenie sobie ze zmianą, mindset nastawiony na to,że chcę a nie muszę. Nawet zaryzykuję większe team playing- Jak będzie 1 i 1a, to połowę pracy nam odejdzie, a drugie pół zostanie na

Paragraf 2 czyli mierzenie. Data analytics w L&D na wyższym poziome. A z twardych danych wnioski co przycisnąć a co niekoniecznie aż tak. Upskillowanie nawet ludzi z L&D by umieli analizować to co widzą i wyciągać trafne wnioski. To skill jest. Kurczę serio badanie w dzień szkolenia to nic nie daje, no dobra, za mało jeżeli nie nic. Czy robię, czy stosuje, jak zmieniła się moja praca czy tam coś za miesiąc, 3, pół roku etc w porządnych zestawieniach - wtedy masz wnioski. Excel nie gryzie, są też przecież inne metody

Paragraf 3: chat gpt etc etc - sam fakt ilu znanych ludzi już nagralo o tym video czy podcast. LinkedIn kipi w szwach od tego. Są nawet już kursy z tego (chyba nawet i płatne!) Omg!

Nawet próbowałam sobie wygenerować logo na swoją stronkę o szyciu używając open ai 😅💩 może w końcu się uda i spotkamu się gdzieś razem po środku 😁

Expand full comment
Feb 7, 2023·edited Feb 7, 2023Liked by Piotr Peszko, Michał Szumiński

no dobrze. wyzwanie przyjęte. :)

Ja jestem dość nietypowy, bo jestem spoza branży (bardziej bywam trenerem, a na co dzień raczej po prostu administratorem – z punktu widzenia grupy takim SME). Jeśli mówimy o kluczowych trendach w elearningu:

- koniec z wydzielaniem elearningu z ogólnie rozumianego learning & development. To jest tylko forma, mało wpływa na fundamenty. Czy e-learninginem jest synchroniczna praca z trenerem? (dość częsty przykład - np. krakowski InProgress na onlinowych szkoleniach i "nielimitowanej liczbie szkoleń przez pół roku" zrobił całkiem spory progres w branży szkoleń PM-wo pochodnych). Czy blended learning, gdzie są spore wymagania wstępne, zajęcia online (koło 40 godzin) rozstrzelone na cały miesiąc jest e-learningiem? W sumie nazwałbym ten trend „back to basics” -- choć być może to jest oddzielny trend.

- tak, nawiązując do Piotra – badge - a może raczej pewna metoda na przenośność i automatyzację poświadczeń edukacyjnych – przy czym bardziej chodzi mi o osiągnięcia, zdane egzaminy, dostarczone (audytowane/oceniane), a nie ukończenia kursów. I tu mniej chodzi o pokazywanie odznaki na linkedin, a bardziej o to by rekruterzy, zatrudniający managerowie mogli sprawdzić przynajmniej część doświadczenia zatrudnianego (tak, spotkałem się z fałszowaniem papierowych certyfikatów Microsoftu, co prawda dawno temu).

- mimo wszystko zwiększanie roli platform learning experience (LX) czy to your learning IBM[1] – jako metody na śledzenie postępów w organizacji oraz automatyzacji L&D. Choć to zwiększenie może się skończyć zaniknięciem tej kategorii (przez wchłonięcie jej w narzędzia do oceny pracowniczej / feedbacku).

[1] your learnining IBM-a: w publicznej wersji – choć nadal za rejestracją - skillsbuild.org (ja spotkałem się w IBM czy w kolejnej dużej organizacji). Tj. wersja publiczna tego nie pokazuje, ale platforma pozwala na dodawanie referencji do zewnętrznych materiałów (układanych w ścieżki szkoleniowe, zwłaszcza razem z materiałami „lokalnymi”, badges).

- wróćmy do „back to basics” – e-learning skupiony na dostarczaniu treści. Taki który mógłby być stroną w OneNote/Notion: mieszanka uproszczonej dokumentacji, którą trzeba zabsorbować, krótkich wideo, krótkich quizów, „punktów wiedzy”, laboratoriów online (ok, jeszcze raz – pracuję głównie ze szkoleniami technicznymi) w tym sanboxów (o dziwo bez robienia tego bardziej blended – przez np. prace domowe – choć włączanie tych materiałów w działania prowadzone z trenerem – np. na platformie esi.microsoft.com – się zdarza). Bardziej skupione na tym by nauczyć/dać okazję do zdobycia choć szczątkowego doświadczeni niż być hiperspójnym i fancy w Rise czy innym Articulate. Coś w stylu np. https://learn.microsoft.com/en-us/training/modules/discover-power-apps-educators-reclaim-time/ (tak, wymaga zalogowania się Microsoft Account i tak, o ile kojarzę większość jest po angielsku).

Uwaga do ok 2:40 Poza tym jakie 1 urodziny podcastu. Przecież on ma z 8 sezonów (wliczając w to LSE). Ostatnie 20 minut o ładowaniu laptopów – wybitna głupawka, ale ciekawa.

i nie. Nie będę spamował innych grup. Takie wyzwanie jest głęboko .... niezgodne z moim światopoglądem (i nie potrzebuję konsultacji z Articulate, bo u mnie nie ma on sensu).

Expand full comment
Feb 7, 2023Liked by Piotr Peszko

omg. 3 godziny? Póki co po 1:43 - świetny odcinek,

Expand full comment

Cześć,

rzeczywiście ten odcinek , to duże wyzwanie pod wieloma względami :).

W odpowiedzi na zaproszenie - moje "trendy":

1) Poszukiwanie rozwiązań tzw. „inteligentnych algorytmów", które poprzez analizę danych o użytkowniku dostosują materiał dydaktyczny do poziomu i oczekiwania użytkownika.

2) Gamifikacja i interaktywne ćwiczenia/zadania w tym wirtualne wycieczki i modele 3D – wszystko to co podnosi atrakcyjność nauki i pomaga utrwalić wiedzę oraz zrozumieć złożone zagadnienia.

3) Umożliwienie pełnego wykorzystania technologii mobilnych, tzw. uczenie się "on-the-go".

4) Przede wszystkim jednak wykorzystanie sztucznej inteligencji do realizacji ww. zagadnień ale i do automatyzacji zarządzania procesem edukacyjnym na platformie e-learningowej.

Pozdrawiam

Roman

Expand full comment

Jaką drogą do trze on do mnie?

Expand full comment

Czekam więc cierpliwie na kod :).

Roman

Expand full comment

Dzień dobry,

podaję maila: roman.dwulit@odnpoznan.pl

Dziękuję i pozdrawiam :)

Roman

Expand full comment