10 Comments
Feb 15, 2023Liked by Michał Szumiński

Dla mnie niesamowitym odkryciem roku są podcasty i na razie wspinają się na górę :)

Drugą rzeczą jest uczenie się przy okazji pracy. Nie wiedziałam, że zostało to nawet nazwane. A jeden z odcinków, w którym Michał mówił że pomaga w excelu ale na zasadzie siadaj i rób ze mną zainspirował mnie do zgłoszenia projektu w naszym wewnętrznym konkursie. Generalnie pomysł jest taki że tworzymy grupy tematyczne na Teams i np. ktoś w grupie Excel pisze: nie chce mi sumować. I ktoś mógłby zgłosić się do pomocy i razem rozwiązaliby problemem. Chodzi o to, że jak byliśmy w biurze to łatwiej było o pomoc, a podczas pracy zdalnej niekoniecznie. Do tego przeszukiwanie internetu jak nie wiesz czego szukasz jest czasochłonne.

I ostatnie przemyślenie dotyczy wyciągania danych - W pierwszej fazie naszego projektu pytania testowe były tworzone bezpośrednio na moodle m.in. żeby weryfikować, które sprawia trudność i odpowiednio modyfikować treść kursu. Ale właśnie - zabrakło ludzi którzy mieliby czas to analizować (druga kwestia, że były nie WCAGowe) i robimy w SCORM. Jeszcze nie dojrzeliśmy do tego żeby rozszerzyć zespół o analityka.

Expand full comment
author

Miło mi, że udało mi się chociaż kogoś zainspirować::) Przestrzeń do takich rzeczy jest bardzo ważna, bo stymuluje naturalnych "helperów". Choć dalej najważniejszy w tym wszystkim jest promowanie tych liderów, a za nimi innych, żeby pokazać, że to jest ważne. Inaczej i tym chętnym paliwo się w końcu skończy. W innej firmie mamy coś takiego jak Knowledge Sharing Month - masa godzinnych sesji ludzi, którym się chce i to jest piękne:) Im jestem starszy tym bardziej wierzę w mindset niż skille:)

Expand full comment
Feb 15, 2023Liked by Michał Szumiński

Wow, jak ten Wasz odcinek do mnie przemawia :) Brałam już kilkukrotnie udział w ankietach trendowych, patrzę na wyniki i zawsze mnie fascynuje jaki czasami jest rozjazd między hypem i świetlanymi wizjami a praktyką i przełożeniem na rzeczywistość. Opisany przez Was trend mobile learningu to jest totalnie to na czym też się przejechałam jako młoda ID i w sumie trochę przy okazji nauczyłam się jak takie "trendowanie" działa. Jak weszły opcje responsywności do Captivate to pamiętam jak oszalałam z wrażenia 😄 Szczególnie że zbiegło się to z wielką reklamą tego rozwiązania i po prostu no już totalnie wszyscy za kilka lat mieliśmy się uczyć głownie w taki sposób. No i troszkę jednak nie, chociaż faktycznie są miejsca, gdzie działa to super typu właśnie podcasty, a u mnie z pracy to mobile+social learning, ale taki pod krótkie quizy do webinarów/warsztatów albo pod wymianę doświadczeń na czacie wśród grupy uczestników konkretnego szkolenia, szybki kontakt z trenerami. Widać, że tam naprawdę to fajnie działa. Ale jednak nauka taka, że te całe nasze programy to bardziej jednak leci na destkopie i tak to się całkiem elegancko uzupełnia.

Expand full comment
author

Ja bym tu rozróżnił trendy globalne wynikające z takich zestawień z trendami wewnątrz danej firmy. W "innowacyjności" firm w sferze deklaracji vs. rzeczywistość, często ten rozjazd jest jeszcze większy. Dobrze znać większy obrazek, ale paletę akceptowalnych rozwiązań i tak rozpatruję w kategoriach na co dana firma jest gotowa. Dużo pracy jeszcze przed nami:)

Expand full comment
Feb 22, 2023Liked by Michał Szumiński

A to oczywiście :) Kiedyś u siebie w firmie zrobiłam warsztaty na podstawie książki Mart Machalskiej "Digital learning" i tam jest taki fajny rozdzialik poświęcony etapom rozwoju digital learningu w organizacji. Może nie jest to stricte o trendach, ale pozwala fajnie osadzić się w temacie wizje i pobożne życzenia vs rzeczywistość i to w takich dosyć podstawowych aspektach (mierzenie, analityka, integrowanie, nauka przez pracę itd.). To nam fajnie pokazało, co warto jeszcze rozwinąć, zanim zechcemy pójść w jakiekolwiek bajery a co już mamy i można to pimp-upować :)

Expand full comment
author

Spoko podejście. Ja do takich "uświadomień" używam Learning Battle Cards.

Expand full comment
Feb 15, 2023Liked by Michał Szumiński

Odcinek świetny. Tym razem nie za długi jak ostatnio :D Jeśli chodzi o chatgpt to polecam też 71 odcinek podcastu Digitalks, gdzie Jowita opowiada o możliwościach wykorzystania tego narzędzia również w edukacji. Jeśli chodzi o XR to zgadzam się, że wciąż sprzęt jest duża blokadą, natomiast patrząc na nowy model HTC Vive czy ostatnio pokazywane okulary bigscreen beyond to jesteśmy już coraz bliżej. Widzę po opiniach pracowników z mojej organizacji, którzy mają porównanie i przechodzili przez nasze symulacje w VR na różnych modelach, że jest to dla nich coraz wygodniejsze i prostsze.

Expand full comment
author

Jesteśmy bliżej, ale to wciąż nie to. Już lata temu mówiłem - dopóki to nie będzie coś "na ulicę", nie będzie kosztowo akceptowalne, plus nie będzie miało wartości dla przeciętnego zjadacza chleba (jak smartfon) będzie dalej w fazie "przed boomem". Aż w końcu coś nowego zdetronizuje to rozwiązanie jak ChatGPT i inne, pęczniejące rozwiązania trzęsą Googlem w posadach. Albo rozwojowy kop w stylu Mety, w który wierzę coraz mniej, albo nie pójdzie.

Expand full comment
Feb 21, 2023Liked by Michał Szumiński

Zgadzam się z tym co piszesz, natomiast z drugiej strony nawet jeśli do tego boomu nie dojdzie w przypadku immersyjnych technologii to i tak będzie miała ona w edukacji swoje zastosowanie (a z tego co rozmawiam z wieloma dostawcami to jest ono coraz większe również na naszym polskim rynku). Jeśli chodzi o ChatGPT to nie wiem czy zdetronizuje on XR. Widzę coraz więcej zastosowań VRowych, które z tego narzędzia zaczynają korzystać więc może być tak, że dzięki niemu immersyjne technologie tylko się szybciej rozpowszechnia (dobrym przykładem jest VirtualSpeech o którym częściowo w odcinku wspomnieliście).

Expand full comment
author

Pożyjemy - zobaczymy. Również bym chciał, żeby tak było jak mówisz, bo potencjał jest ogromny. Z drugiej strony gdybym był jednak "wieloma dostawcami" również bym zachwalał:) SCORM ma przecież tak ogromny potencjał...:)

Expand full comment